Дават на концесия Пристанище Варна: очакват се частни инвестиции за стотици милиони

Пристанище Варна ще бъде предоставено на концесия – стъпка, която цели да привлече частни инвестиции на стойност стотици милиони лева. Това обяви вицепремиерът Гроздан Караджов пред парламентарната Комисия по транспорта, цитиран от БНР.

„Най-доброто, което може да се случи за Пристанище Варна, е това, което вече се случва на Пристанище Бургас“, подчерта Караджов. Той припомни, че докато Констанца се е развила и привлякла важни логистични коридори, Варна е останала на заден план. По думите му, неслучайно „Пътят на коприната“ е заобиколил България и е минал през румънското пристанище, въпреки че Варна разполага с директна железопътна връзка до Дунав – най-бързата и евтина транспортна артерия към Западна и Северна Европа.

Според Караджов, държавата няма финансовия капацитет да инвестира милиарди в модернизацията на пристанището. Затова единственият реалистичен път за развитие остава привличането на частен капитал – както от товародатели, така и от оператори, които могат да осигурят нови товари и оживление на Варна като морски хъб.

Идеята за концесията обаче срещна съпротива. От партия „Възраждане“ настояха Министерството на транспорта да представи отчет за приходите и разходите на пристанището за последните пет години. Депутатът Никола Димитров изрази съмнения относно ефективността на държавното управление, сравнявайки ситуацията с „приватизациите от 90-те години“, които според него са довели до загуба на ключови активи.

„На мен ми прозвуча малко като от 90-те години – големите приватизации, когато се казваше: ‘Дайте, ще го приватизираме, защото ще донесе много приходи.’ Така приватизирахме и Български морски флот, така и корабостроителницата, която в момента не строи никакви кораби“, коментира Димитров.

Той допълни, че държавата е „много длъжна“ на Варна, защото пристанището не се използва пълноценно. Като основна причина посочи дейността на държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. По думите му, най-дълбоките корабни места са били превърнати в заведения, а направените инвестиции в удълбочаването на канала не са довели до реален икономически ефект. „Лошото управление на пристанището не води до печалби“, заключи той.

By Damyan Dimitrov

Damyan Dimitrov Имейл: damyan@varnenskoutro.bg