Ремонтните дейности по тръбопровода, който отвежда отпадните води от южните квартали на Варна към пречиствателната станция, са преустановени. Предназначението му е да елиминира риска от нова авария и замърсявания, които се случваха многократно през годините. Причината е забавянето на плащанията от Министерството на регионалното развитие и благоустройството по инвестиционния проект на стойност 21,9 млн. лева.
До момента са изпълнени 70% от дейностите, но строителната фирма е получила само 20% от предвидените средства. Две последователни плащания на стойност по 6 млн. лева всяко са били приети от МРРБ, но до момента не са преведени.
„Заради липсата на финансиране строителството е спряло и в момента се използва временният тръбопровод“, обясни зам.-кметът Пламен Китипов. Той допълни, че общината многократно е сезирала министерството за спешно отпускане на средствата, но до момента няма реакция.
Ремонтът е критичен за екологичната сигурност на региона
Полагането на новия тръбопровод ще реши дългосрочно проблема с безопасното отвеждане на отпадните води и ще намали риска от екологични кризи. През годините са регистрирани множество аварии, при които тръбопроводът се е спуквал и е замърсявал езерото.
Проектът включва изграждането на 820-метров тръбопровод, който вече е доставен. Той е изработен от полиетилен с висока плътност, което значително подобрява неговите механични показатели в сравнение със старото съоръжение.
През август 2024 г. беше съобщено, че фирмата-изпълнител вече е започнала драгирането на дъното във фарватера на Канал 1. До тогава бяха изкопани 24-25 хиляди кубични метра от предвидените общо 76 хиляди. Очакванията бяха 80% от дейностите да бъдат завършени до края на 2024 година.
Финансиране от държавния бюджет
Проектът се реализира с финансиране по Инвестиционната програма за общински проекти на Министерството на финансите, известна като „100 милиона лева за Варна“.
Кметът Коцев подчерта, че този ремонт е последната фаза от удълбочаването на Варненското езеро. След завършването на проекта, каналът ще бъде изцяло удълбочен на 13,5 метра, което ще позволи навлизането на по-големи кораби и ще подобри функционирането на пристанищната инфраструктура в региона.
Технологии и методи на работа
Инж. Илия Стойчев, мениджър „Водолазна дейност“ във фирмата-изпълнител „Хидроремонт ИГ“ ООД, уточни, че тръбопроводът ще бъде положен на 22 метра под водното ниво и ще бъде вкопан на 4 метра в дъното. Допълнително ще бъде покрит със защитен слой, който ще предотврати бъдещи повреди.
„Ще използваме обратна засипка и ще изградим бетонни кофражи на определени участъци, за да гарантираме устойчивостта на съоръжението“, допълни Стойчев.

