Проверка на варненската ГПЧЕ „Йоан Екзарх“ беше инициирана от министъра на образованието и науката. Тя се извърши в периода 7-11 април 2025 г. след сигнали за натиск върху преподаватели и намеса в работата им, подадени от бивши учители в училището. Според становището, въпреки установените сигнали и определени пропуски в организацията на дейностите, съществуващите трудови правоотношения и решения на директора не са били незаконни. Комисията е потвърдила законосъобразността на прекратяването на трудовите договори с определени учители, като е установила, че директорът е действал в съответствие с Кодекса на труда. В хода на проверката в ГПЧЕ „Йоан Екзарх“ е установено следното:

„През месец септември 2024 г. са проведени процедури за подбор на педагогически специалисти за заемане на длъжностите  – учител по немски език, учител по български език и литература и учител по философия.(..) Комисията от МОН в своя доклад до министъра на образованието и науката е изложила становище, че прекратяването на трудовите правоотношения от страна на директора на училището с И.Щ., Й. Д., Д. С. не е незаконосъобразно. (…) В хода на проверката от МОН е установила пропуски и нарушения, допуснати от директора при организацията на дейностите, свързани с наставничеството и водене на училищната документация.“

Припомняме, че в свое писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев, варненският народен представител Стела Николова сигнализира за текучество на кадри и случаи, в които новоназначени учители са били освобождавани с предлог, че не се справят с работата си: „От началото на учебната година в ГПЧЕ „Йоан Екзарх“ Варна са назначени няколко преподаватели на изпитателен срок. Около края на учебния 1-ви срок всички те се оказват недостатъчно квалифицирани да преподават в гимназията, като едната учителка сама напуска, твърдейки, че има намеса в работата ѝ, изискване да преподава по ксерокопирани листи от стар учебник и да пише ниски оценки на учениците по преподавания от нея предмет – немски език, за да могат притеснените родители за успеха на децата си да бъдат насочвани към частни уроци при нейни колеги от същата гимназия.“.