Снимка: live.varna.bg

Темата за Синята зона във Варна отново излезе на преден план, след като по време на публичното обсъждане на проектобюджета на Общината бяха представени данни, според които разходите за поддръжка и функциониране на зоната възлизат на 12 милиона лева, при приходи от 13.5 милиона. Това провокира дискусия за възможно увеличение на таксите.

Какво показват числата?

Общинският съветник София Колева сподели допълнителна информация за текущото състояние на системата:

  • Общият щат на Синя зона включва 220 души, като се предвижда разкриване на още 30 позиции свъвеждането на Зелената зона.

  • 59 служители ежедневно контролират движението по улиците.

  • Едва двама еколози се справят с множеството сигнали за изоставени автомобили, като спешно се търси трети.

  • До момента 12 електрически автомобила обслужват 10 зони, но с разширяването на системата ще са нужни още 9. Поради бюджетни ограничения, Община Варна е предвидила средства за 5.

  • Стойността за новите електромобили е 420 000 лв., което съответства на пазарните цени (около 80 000 лв. за автомобил), посочва Колева.

Изборът на електрически автомобили не е лукс, а стъпка към намаляване на вредните емисии и разходите за гориво – цел, съвместима с концепцията за по-зелена градска среда.

Оптимизация и промени в управлението

След промяната в ръководството на Синята зона, от Общината отчитат редица подобрения:

  • Автоматизацията на 7 паркинга е позволила освобождаването на 25 позиции.

  • От един „паяк“ преди, в момента работят четири, като се очаква въвеждането на пети.

  • Приходите от зоната са се увеличили с 65 000 лв. на месец спрямо предишния период.

Темата предизвика активни коментари в социалните мрежи. Варненци разкритикуваха ефективността на синята зона и необходимостта от увеличение на таксите:

„Тези паркинги стоят по цял ден полупразни, а могат да се ползват почасово, особено в кварталите, където има действащи поликлиники, детски градини и училища. Родителите не знаят къде да паркират, за да си вземат детето, и влизат в пререкание с живущите от блоковете.“

„Зоните могат да се развиват само ако има работещ градски транспорт, а във Варна няма такъв. Назначаването на хора в публични предприятия трябва да спре. Напротив – трябва да се намали броят им за сметка на камери и модерни начини за таксуване.“

 Зелената зона – от лято 2025

Очаква се новата Зелена зона във Варна да започне работа още това лято. Това съобщи ресорният заместник-кмет Илия Коев през март.