снимка: Пресцентър на 0бщина Варна

Кметът на Варна, Благомир Коцев, отново поиска оставката на изпълнителния директор на „Градски транспорт“ ЕАД – Николай Антонов, след като тролейбусен стълб падна върху автомобил в центъра на града. При инцидента няма пострадали, но случаят предизвика сериозни въпроси относно поддръжката на инфраструктурата и управлението на общинското дружество. 1760 са тролейбусните стълбове във Варна, които „Градски транспорт“ има ангажимент да обслужва.

„За пореден път стана ясно защо изпълнителният директор на „Градски транспорт“ ЕАД – Николай Антонов – трябва да напусне поста си“, коментира Коцев. Според него, състоянието на инфраструктурата на дружеството е критично, въпреки значителното финансиране, което получава от общинския бюджет.

Финансиране, но без ясен контрол

„Къде са парите, г-н Антонов?“ – написа кметът в социалната си мрежа, като подчерта, че само през 2023 г. „Градски транспорт“ е получило 54 милиона лева, от които 18 милиона са дошли директно от общинския бюджет. Въпреки тези средства, инфраструктурата на дружеството е в изключително лошо състояние, служителите работят в неотоплявани помещения, а заплатите не са адекватни.

По думите на Коцев, сериозни проблеми има и с управлението на ресурсите – от складовете изчезват консумативи, гаранционно обслужване на автобусите липсва, а резервните части се купуват на принципа „проба-грешка“. „А сега падат стълбовете, за които вие също отговаряте. За всички 1760 от тях!“, допълни кметът.

Исканията за оставки не са нови

Това е второто искане за оставка на директора на „Градски транспорт“ от страна на ПП-ДБ. Още през октомври 2024 г. общинските съветници от групата поискаха отстраняването на членовете на Борда на директорите, като изразиха сериозни опасения, че продължаващото финансиране на дружеството на практика води до източване на общинския бюджет. Заместник-кметът по финансите Христо Рафаилов разкри, че само през октомври 2024 г. „Градски транспорт“ е получило допълнително 3.8 милиона лева.

Данните показват, че държавното финансиране за дружеството през 2023 г. е било 14 милиона лева, а за 2024 г. – 14.6 милиона. Освен това, приходите от ТАСРУД за 2023 г. възлизат на 15.6 милиона лева, а през 2024 г. достигат 17.6 милиона. В допълнение, с решение на Общинския съвет, Варна е предоставила още 2 милиона лева като заем, което води до общо 5 милиона лева допълнително финансиране спрямо 2023 година, коментираха тогава общинските съветници от ПП-ДБ.

Общината ще изисква пълно обследване на мрежата

След инцидента, заместник-кметът Илия Коев обяви, че „Градски транспорт“ ще бъде задължено да извърши пълно обследване на тролейбусната си мрежа и да представи доклад за нейното състоянието. „Това, което се случи днес, е недопустимо. Провели сме разговор с „Градски транспорт“ и ще изпратим официално писмо, с което ги задължаваме да инспектират цялата си мрежа, да установят състоянието на всички стълбове и да предложат мерки за премахване на потенциално опасните“, коментира Коев.

Заместник-кметът подчерта, че поддръжката на тролейбусните стълбове е изцяло отговорност на „Градски транспорт“ и че съгласно Закона за устройство на територията дружеството е длъжно да гарантира безопасността на инфраструктурата си. В същото време, общината отговаря за поддръжката на уличното осветление и вече е предприела стъпки за подмяна на около 50 от най-опасните стълбове.

Планирани мерки за бъдещата безопасност

Община Варна планира да заложи в бюджет 2025 средства за обследване на стълбовете чрез специализирана ултразвукова техника. Това ще позволи да се идентифицират съоръженията, които се нуждаят от ремонт или подмяна, за да се предотвратят бъдещи инциденти.