Снимка: „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“
През месец март започва изграждането на нова фотоволтаична централа на летище Варна. Стойността на инвестицията е над 1 300 000 лв. Въвеждането в експлоатация се очаква през юли 2025 г. Проектът фигурира в Плана за интегрирано развитие на община Варна за периода 2021 – 2027 в направление „Развитие на бизнес инициативи“. В документа е посочено, че част от произведената енергия ще бъде предоставена на Община Варна, с цел покриването на дневна консумация на електрическа енергия в детски градини и училища в Морската столица. По този повод ръководителят на отдел „Комуникации, дигитален маркетинг и управление на събития“ във „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“, Цветомир Стефанов, коментира за „Варненско утро“, че на този етап е в ход единствено проектът за фотоволтаични мощности за собствени нужди на компанията. Той предостави и информация за развитието на дейностите:
Каква е основната цел на изграждането на фотоволтаичната централа на територията на летище Варна?
– Изграждането на фотоволтаичната централа на Летище Варна ще допринесе за намаляване и предотвратяване на последиците от изменението на климата, дължащи се на увеличаване на емисиите на парникови газове, чрез увеличаването на използването на чиста енергия. Също така, това ще доведе до намаляване на зависимостта от промени в цените на електроенергията на свободния пазар, както и до покриването на част от потреблението на електроенергия за собствени нужди.
На какъв етап е проектът в момента?
– Разрешението за строеж на фотоволтаичната централа на Летище Варна е издадено през януари 2025 г. и в момента проектът е на етап формалното откриване на строителната площадка. Теренът за строителството е почистен и е в процес на подготовка. Част от основното оборудване (фотоволтаични панели и стоманена конструкция) вече е доставено. Официалното откриване на строителството се очаква през март 2025 г. Финализирането му се очаква през юли 2025 г.
Какъв ще бъде капацитетът на новата централа и какъв процент от енергийните нужди на летището ще може да покрива?
– Капацитетът на фотоволтаичната централа е 1 mW, което ще покрие около 30% от енергийните нужди на летището.
Каква е стойността на инвестицията?
– Стойността на инвестицията за този проект е над 1 300 000 лв. Инвестицията е изцяло със собствени средства на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД.
Как проектът ще допринесе за устойчивото развитие на летище Варна и региона?
– Делът на енергията с ниски емисии, произведена от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), ще се увеличи, по-специално – слънчева енергия без добив или използване на невъзобновяеми източници. По време на работа на фотоволтаичната централа, ще се използва ВЕИ слънчева енергия за производство на електроенергия. Използването на ВЕИ е част от дългосрочната стратегия за нисковъглеродно бъдеще и спазване на редица международни и национални документи за намаляване на въглеродния отпечатък.
Какво количество въглеродни емисии ще бъдат спестени годишно, благодарение на фотоволтаичната централа?
– Очакваните спестени въглеродни емисии са -970 тона CO₂/годишно.
Виждате ли потенциал за бъдещо разширяване на капацитета за възобновяема енергия на летището?
– Възможно е бъдещо разширение на фотоволтаичния проект на Летище Варна за около 400 kW допълнителна мощност.
Има ли предизвикателства, свързани с разполагането на соларните панели в близост до летището?
– Да, има. Съществената разлика в сравнение с обикновените фотоволтаични проекти е свързана с безопасността на въздухоплаването. Зоната на фотоволтаиците, фотоволтаичните панели, инверторите за производство на електроенергия и като цяло цялата система бе анализирана предварително за отблясъци, радиокомуникационни смущения, смущения на навигационните системи и други рискове, свързани с безопасността на авиационните операции. Нает бе специален външен консултант, който да направи необходимите проучвания и да издаде съответния доклад. Докладът е съгласуван с ГВА и РВД. Вследствие на него, местоположението на проекта на Летище Варна бе променено и това доведе до ограничаване на инсталираната мощност и общия капацитет на системата.
Как проектът се вписва в дългосрочната стратегия на „Фрапорт Туин Стар“ за устойчиво развитие?
– Като социално-отговорна компания, „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД си е поставила амбициозната цел до 2030 г. да намали директните емисии на CO₂ до нивата от 2015 г. Като дъщерно дружество на Fraport AG, „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД също се е ангажирала с нетни нулеви емисии на CO₂ до 2045 г., постигнати без „компенсиране“. Това е амбициозна цел, която включва предприемане на активни и целенасочени действия за нейното постигане, като изграждането на фотоволтаични централи на двете оперирани летища във Варна и Бургас, е част от тях.
Обмисляте ли други зелени инвестиции или дейности за намаляване на въглеродния отпечатък на летището?
– Да, планирани са следните инвестиции:
- Подмяна на вътрешно и външно осветление с LED;
- Постепенна подмяна на автомобилния парк с електрически автомобили или такива с по-ниски вредни емисии (ок. 40% до 2030 г.);
- Анализ на маршрутите на наземно поддържащо оборудване и промени с цел тяхното оптимизиране;
- Постоянно подобряване на нивото на поддръжка на сградите и оборудването за намаляване на потреблението на електроенергия;
- Изграждане на подземни наземни енергийни блокове (GPU) за самолети за смяна на частично дизелово оборудване;
- Постепенна подмяна на дограмата и изолация на стари сгради.
Какви са следващите стъпки в реализацията на фотоволтаичната централа и кога се очаква тя да започне да функционира?
– Следващите стъпки за са: официално откриване на строителната площадка, строителни дейности, тестове и въвеждане в експлоатация през юли 2025 г.

