Критичното състояние на електроенергийната мрежа във Варна възпрепятства икономическия растеж и инвестициите в града. Морската столица е изправена пред ключово предизвикателство, което засега всеки дом, бизнес и инвестиции в региона. Без сигурни енергийни източници просперитетът на Варна не може да бъде обезпечен.
Основните проблеми, които експертите очертават са следните:
- Недостатъчен капацитет на електроенергийната мрежа и подстанциите във Варна.
- Забавяне на присъединяването на нови потребители поради тромави административни процедури и регулации (ЗОП, ЗУТ).
- Липса на ясен план за развитие на електроенергийната мрежа, съобразен с Общия устройствен план (ОУП) на Варна.
- Недостатъчна координация между общината, електроразпределителните дружества (Енерго-Про) и Електроенергийния системен оператор (ЕСО).
- Проблеми с осигуряването на терени за трафопостове и подстанции от страна на Община Варна.
- Несправедливо разпределение на разходите за присъединяване на нови потребители.
- Забавяне на процедурите по Закона за обществените поръчки (ЗОП).
Председателят на областното представителство на Камарата на строителите във Варна, инж. Пенко Стоянов, отправи следното запитване: „Кога Община Варна ще актува парцелите, предвидени в действащите ПУП ПРЗ за трафопостове, като Общинска собственост и ще учреди право на строеж върху тях на ЕРП? Община Варна отказва да изпълни това свое задължение, като първите ни отправени писма към кмета на гр. Варна са от 2020 г. Този проблем продължава и сега. Инвеститорите са принудени да осигурят в техния собствен парцел място за изграждане на ТП, като с това намаляват възможностите за изграждане на паркоместа и озеленяване. В същото време от другата страна на улицата има парцел, отреден за ТП и вписан в Кадастъра, но не актуван. Тези случаи са десетки.“ Той засегна и въпросите, свързани с присъединяване на бъдещи потребители в отделните райони, възможностите за реконструкции и/или разширение на съществуващите ПС; инвестиционните програми и бизнес планове, утвърдени от КЕВР и съобразяването им с ОУП на Община Варна от 2012 г.; Изготвяне на единна схема в гр. Варна за развитие на мрежата .
Арх. Марин Велчев от Камарата на архитектите – Варна посочи допълнителни проблеми, които касаят проектантската общност: „В град Варна съществуват територии със строителна забрана през цялата година, наречени свлачищни райони. Освен това, в периода от 15 май до 15 септември в курортните зони около Варна също е въведена строителна забрана. Към това следва да се добавят и административните тежести, наложени от Закона за устройство на територията (ЗУТ).“ В законодателния орган не се приемат облекчения по ЗУТ. Съществува и сериозно инфраструктурно изоставане във Варна – инфраструктурата е под всякаква критика, което допълнително забавя изпълнението на финансираните проекти. (…)Това са актуалните проблеми за град Варна – третия по големина град в страната. Наскоро излезе проучване, според което вече сме на четвърто място по издадени разрешения за строеж.”
Инж. Антон Филипов от на Камарата на проектантите и инженерите – Варна, очерта три основни проблема: „На първо място е устройството на територията, по-специално местоположението на подстанциите и електропроводите, като водеща роля в този процес има общината. Вторият въпрос се отнася до дейността на „Електроразпределение Север“. Тук проблемите са главно процедурни и се проявяват при обединяването на мощности в съответните райони. Това води до сериозно забавяне, тъй като всеки инвеститор се разглежда поотделно, а не като част от обща система, което принципно следва да бъде регламентирано, както в Наредба № 3, така и в Наредба № 6.
Третият проблем е свързан с процедурите, сроковете и изпълнението на съоръженията от страна на ЕСО. Г-н Филипов поясни, че поради забавянията, свързани с първите два проблема, на практика до третия проблем често дори не се стига.“
Инж. Иван Добрев от Камарата на инженерите по геодезия засегна проблемите, свързани с присъединяването на нови обекти, като подчерта, че едно от условията е да се изгради трафопост и той да бъде дарен. Той обърна внимание на рисковете в районите на „Траката“ и „Златни пясъци“. Инж. Добрев посочи, че градоустройственият план ясно определя необходимите действия и апелира за вземане на кардинални решения.
КСБ, КАБ, САБ, КИИП са представили пред ръководството на Община Варна и Общинския съвет, съвместна задълбочена идейна разработка за Задание за изработване на ПУП ПРЗ на „Западна Промишлена Зона 3“, в която е предвидено разполагане на две ПС 110 кв.
Темите бяха обсъдени на работна среща, инициирана от Комисията по енергетика в народното събрание и Комисията за енергийно и водно регулиране през месец май във Варна. Дискусия по проблема проведоха експерти от областното представителство на Камарата на строителите, браншови организации, местна администрация, бизнес и представители на Български енергиен холдинг.
За разрешаване на проблемите се инициира създаване на работна група с участието на всички заинтересовани страни (законодатели, регулатори, община, бизнес и граждани). Тя е ангажирана с изготвянето на пътна карта за стратегически енергийни проекти, улесняването на бързото изграждане и модернизация на мрежата и определяне на срокове за изпълнение на задачите.

