Обичайното оправдание за забавянето на големи инфраструктурни ремонти е липсата на пари. Но при Аспаруховия мост във Варна това не е точно така. За 2025 г. са предвидени средства – макар и скромни. Справка на „Капитал“, предоставена по Закона за достъп до обществена информация за „Програма за приоритетни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025-2028 г.“, показва, че са планирани 12 хил. лв. за оказване на техническа помощ при изготвяне на задание за проектиране и още 180 хил. лв. за самия проект.
Въпреки това Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) не може да обяви поръчка за ремонт на моста, тъй като не успява да открие експерти, които да го обследват и проектират. „Мостът е едно от най-сложните съоръжения в България. Няколко пъти ходихме в УАСГ, за да ги помолим да помогнат с експерти, с които да извършат огледа“, обясни Йордан Вълчев, председател на управителния съвет на АПИ, по време на заседание на регионална комисия в парламента. Това бе отговорът му на въпрос на депутатката Стела Николова от ПП-ДБ.
„Варна по Общ устройствен план трябва да расте на юг. Вече расте на юг по принуда, защото градът се задушава. [Aспаруховият мост] е единствената връзка на Варна с Южна България и Бургас“, добави Николова.
Догодина мостът става на 50 години – пуснат е в експлоатация през 1976 г. Последният му ремонт е бил само частичен и през 2017 г.
Аспаруховият мост е част от републиканския път I-9 Варна – Бургас и преминава през урбанизираната територия на Варна. „Съоръжението се нуждае от ремонт и в тази връзка в началото на 2025 г. АПИ е провела разговори с представители на Университета за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). Целта беше възлагане на обществена поръчка с предмет: ‘Оказване на техническа помощ при изготвяне на задание за проектиране за изработване на технически проект за основен ремонт на инфраструктурен комплекс „Аспарухов мост“’, но до възлагане и извършване на услугата не се стигна“, обяснява регионалният министър Иван Иванов в писмен отговор до Николова.
От документа става ясно, че през 2026 г. тепърва ще се обяви поръчка за обследване на моста и изготвяне на техническия проект, необходим за основния ремонт. „Тъй като съоръжението преминава през урбанизираната територия на община Варна, АПИ ще координира разработването на заданието за проектиране и на техническия проект с общината относно изграждането на осветление, велоалеи и преминаването на градския транспорт в участъка“, допълва министърът.
Поддържането на моста е отговорност на община Варна. Още през 2020 г. е извършено обследване от представители на Института по пътища и мостове, УАСГ, Висшето строително училище „Любен Каравелов“ и Научноизследователския строителен институт (НИСИ). Техническата експертиза показала, че носещата конструкция е в добро състояние. „В заключението се посочва, че в значителната си част регистрираните дефекти и повреди влошават външния вид и се отразяват неблагоприятно върху дълготрайността на отделни конструктивни елементи, но нямат значимо пряко отношение към носещата способност на моста. Според експертите не се очаква регистрираните дефекти и повреди в краткосрочен план да доведат до аварийно състояние на моста, свързано с основни конструктивни елементи. Със своевременното отстраняване на констатираните недостатъци, при по-нататъшен надзор и грижи, е възможно дълготрайността на съоръжението да бъде удължена“, пише министърът.
Все пак експертите препоръчват подробно и задълбочено обследване, защото от построяването на моста нормите за проектиране и изпълнение са претърпели значителни изменения.
За такъв значим обект логично не трябва да се чака да има аварийно състояние, но, както при много подобни случаи, ремонтът вероятно ще стане приоритет чак след някой инцидент.

